top of page

Yrittäjä - oletko koukussa someen? Riippuvuudet yrittäjänä.

Päivitetty: 17. kesäk.

Kännykän ruudulle ilmestyy teksti: ”Päivittäinen ruutuaikasi on keskimäärin 2 t 44 min

viimeisen viikon aikana.”


Olenko ainoa, jonka mieleen tulee tällaisen viestin tullessa, että mistä ihmeestä minulla on riittänyt aikaa näin paljon kännykän räpläämiseen. Varsinkin, kun ottaa huomioon, että se ei ole ainoa laite, jota päivän aikana käytän. Yrittäjän perussettiinhän kuuluu myös tabletti ja läppäri. Okei, jos totta puhutaan, on minulla pöytäkonekin.

Toisaalta minun pitää olla esillä ja aktiivinen ainakin Instassa, TikTokissa, WhatsAppisa,

Facebookissa, X:ssä, YouTubessa ja Linkkarissa. Sitten on vielä tämä uusi Threads.


Hiki tulee.


Vaikka tuo lukema viikkoraportissa nostaakin hieman palaa kurkkuun, on se suhteellisen maltillinen, kun katsoo mihinkä sitä aikaa on käytetty. Aina ei ole ollut näin. Olen ollut todella riippuvainen puhelimestani ja varsinkin somesta. Tämän vuoksi minun on hyvä olla tarkkana ensinnäkin sen kanssa, kuinka paljon valtaa ja aikaa annan tuolle laitteelle. Yhtä tärkeää on, mitä teen silloin, kun olen kännykällä.


Someriippuvuuden tunnistaminen ei itse asiassa ole rakettitiedettä. Siinä on samat neljä piirrettä kuin missä tahansa riippuvuudessa.


Riippuvuuden neljä H-kirjainta

Mistä someriippuvuuden sitten tunnistaa?

  1. Ensimmäinen riippuvuuden tunnusmerkki on haluaminen tai himo. Se, että tunnet vahvaa halua, joka saattaa äityä jopa pakkomielteeksi somen käyttöä kohtaan. Kun et pääse someen, kiukuttelet ja olet hermostunut.

  2. Saat hyötyä somen käytöstä. Riippuvuuden taustalla on nimittäin tarve täyttää erinäisiä inhimillisiä tarpeita. Näitä ovat minulle esimerkiksi tarve löytää tietoa nopeasti, tarve kuulua joukkoon, tarve olla saavutettavissa, tarve mainostaa itseä, tarve olla esillä ja niin edelleen. Hyöty on myös se, että haet somen kautta hyvänolon tunnetta. Ei tarvitse tuntea epämukavuutta, kun voi tuijotella TikTokin koiravideoita.

  3. Somen käytöllä on haittoja. Riippuvuuksiin taipuvaisena ihmisenä tiedän, kuinka vaikea näitä haittoja on myöntää, koska riippuvuuden luonteeseen kuuluu kieltäminen, salailu ja vähättely. Selkeimpiä haittoja itselleni ovat esimerkiksi se, että somen käyttö vie aikaa kaikelta muulta. Olen jatkuvasti tarkastamassa eri appien statistiikkoja ja kehittelemässä uusia tapoja olla esillä. Varsinkin yrittäjyyden alkumetreillä minulla oli pakkomielle, että minun pitää olla esillä jatkuvasti kaikissa kanavissa. Jos jätän yhden päivän väliin somepäivityksissä, asiakkaat unohtavat minut ja voin laittaa pillit pussiin. Voi olla, että sinullakin elämä pyörii pitkälti kännykän ja sometykkäysten ympärillä. Keskittysmikykysi voi olla yhtä hyvä, jos ei huonompi, kuin kultakalalla, niin kuin eräs kuuluista tutkimus esittää. Koska somen käytöstä saa nopeita kikselä eli aivot lilluvat dopamiinissa, tavallisen elämän asiat saattavat tuntua sinusta suhteellisen mitättömiltä. Paitsi siis, jos niitä katsoo Instagram -filtterin läpi.

  4. Hallitsemattomuus on siitä, että et voi hallita enää somen käyttöäsi. Nappaat kännykän käteen milloin tahansa arkeen tulee pienikin tauko. Pläräät kännykkää vessassa, kuntosalilla treenisarjojen välissä, illalla juuri ennen nukkumaanmenoa ja aamulla saman tien, kun silmät aukeavat. Voi olla, että riippuvuutesi on jo siinä vaiheessa, että salailet somen käyttöä. Räpläät kännykkää tylsissä zoom-palavereissa tai kun menet vessaan kesken kännykkävapaan illallisen. Kieltomekanismin takia et tietysti myönnä, että käyttö on lähtenyt lapasesta.


Riippuvuuden kriteerit ovat siis haluaminen, hyöty, haittavaikutukset ja

hallitsemattomuus. Toki riippuvuus voi olla sen verran aikaisessa vaiheessa, että näiden

huomaaminen voi olla vaikeaa. Joskus riippuvuuden selvittämiseen auttaa se, että kysyy läheisiltä, kuinka he näkevät kännykän käyttösi. Mitä sinulle sanottaisiin?


Kuinka somen käyttöä voi vähentää?

Oletko kiinnostunut tutkimaan, oletko someriippuvainen? Jos olet, olen koonnut sinulle

muutamia kokemukseen pohjautuvia vinkkejä siihen, kuinka on mahdollista ainakin

vähentää sen käyttöä.

  1. Tuo huomiota siihen, mitä kehossasi tapahtuu juuri ennen somen käyttöä, sen

  2. Laita kännykkä ”Älä häiritse” -tilaan varsinkin silloin, kun teet jotain pitkäjänteistä

  3. Kun kännykkäsi on äänettömällä, laita myös ruutu alaspäin.

  4. Kokeile, onko mahdollista ottaa somevapaata aikaa tunti tai pari ennen

  5. Jätä kännykkä toiseen huoneeseen, kun menet nukkumaan. Näin puhelin ei ole

  6. Laita kännykkään ajastettu toiminto, että kaikki someapit menevät kiinni illalla tiettynä aikana. Näin jäät itsellesi kiinni joka kerta, kun avaat lukituksen. Siinä

  7. Aseta itsellesi tietyt ajat päivässä, jolloin olet somessa. Näin vältät sen, että päivän mittaan tulee salakavalasti paljon ruutuaikaa, kun käytät sitä eri tehtävien lomassa.

  8. Anna itsellesi lupaa olla tavoittamattomissa tiettyinä aikoina tai jopa tiettyinä

  9. Tärkeintä on se, että kun ja jos teet hienon somen käytön vähentämisen

  10. Ota yhteyttä minuun ja tutkitaan, voinko auttaa sinua mahdollisen riippuvuutesi tai haitallisen käytöksesi kanssa.


Vielä lopuksi on hyvä todeta, että meillä on kaikenlaisia kausia elämässämme. Se, jos

toimit edellä kerrotun mukaisesti silloin tällöin, ei vielä tarkoita sitä, että olet riippuvainen. Kyseessä saattaa kuitenkin olla riippuvuus ja paras tapa testata se on viettää aikaa ilman somea.


Mitä ajatus tauosta saa aikaan kehossasi ja tunteissasi? Alkaako mieleesi tulla erilaisia

tekosyyltä, miksi sinun juuri nyt on pakko tarttua puhelimeen? Miltä muutaman

vuorokauden some-detox kuulostaa? Jos tämä ajatus on liikaa, onko mahdollista ottaa

päiviin lyhyempiä sometaukoja?


Otatko haasteen vastaan?


Tämän artikkelin kirjoittaja on Susanna Ahvalo, yrittäjä ja Kohti Unelmia Akatemian jäsen Helsingistä. Hän on riippuvuuksien asiantuntija myös kokemusmielessä. Hänen missionsa on auttaa haitallisista tavoista ja riippuvuuksista kärsiviä sekä olla tukena niistä toipumisen tiellä.


Susannan erikoisosaamista ovat mindfulness, positiivinen psykologia ja traumat. Susanna opettaa, luennoi, järjestää kursseja ja retriittejä sekä valmentaa.

Lisää Susannan palveluista https://onnellisuuspaja.fi/.


Susanna Ahvalo - Riippuuvuudet yrittäjänä artikkelin kirjoittaja.

68 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page